Flitspaal in het Gooi
NH Gooi
REGIO – De Gooi en Vechtstreek kreeg het afgelopen jaar
meer verkeersboetes, terwijl dat aantal landelijk juist daalde. In sommige
gemeenten zijn de aantallen zo hoog dat ze het inwoneraantal overtreffen. Dat
blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
In de regio werden 122.574 verkeersboetes opgelegd,
tegenover 109.067 een jaar eerder. Een stijging van 12 procent, terwijl het
landelijke aantal met ruim 4 procent daalde. De totale boeteopbrengst in de
regio steeg van 14,2 naar 16 miljoen euro.
Grafiek 2024-2025 verkeersboetes|NH Gooi
Hoe hoog de aantallen kunnen oplopen, illustreert Laren. De
gemeente telde 15.000 boetes bij circa 12.000 inwoners. Het gros betrof
snelheidsboetes, grotendeels via één flitspaal op de Hilversumseweg. Doorgaand
verkeer telt mee in de gemeentecijfers.
Aan de andere kant van het spectrum staat Eemnes. Met 928
boetes voor circa 10.000 inwoners was het de rustigste gemeente van de regio.
Ook Huizen, met ruim 40.000 inwoners en 5.686 boetes, stak gunstig af.
De sterkste stijger was Blaricum: van 869 naar 2.560 boetes.
Vrijwel de hele toename zat in snelheid binnen de bebouwde kom, waar het aantal
opliep van 12 naar 1.640. Dat wijst op een nieuwe flitspaal. De gemeente werd
gevraagd dit te bevestigen. In Gooise Meren steeg het aantal met 36 procent,
bijna volledig door extra boetes op autosnelwegen. De politie Midden-Nederland
werd om een reactie gevraagd.
Hilversum was de enige gemeente met een duidelijke daling:
van 42.903 naar 39.770 boetes.
Hogere tarieven en meer cameras
Voor de stijgende opbrengsten zijn twee oorzaken. Per 1
februari verhoogde de overheid de boetebedragen met gemiddeld 3,2 procent als
inflatiecorrectie. Een boete voor te hard rijden kost gemiddeld circa 83 euro,
voor telefoongebruik achter het stuur gemiddeld 359 euro. Wie niet op tijd
betaalt, krijgt automatisch een verhoging van 50 procent opgelegd.
Daarnaast worden meer overtredingen geregistreerd door
uitbreiding van handhavingsmiddelen. Landelijk steeg het aantal boetes voor
telefoongebruik met 50 procent door de introductie van zogeheten focusflitsers,
camera's die rijdende bestuurders detecteren die hun telefoon vasthouden. In de
regio daalde dat aantal juist licht.