Tentoonstelling Oud Zeer op het Stationplein in Hilversum
NH Gooi
HILVERSUM - De tentoonstelling Oud Zeer is vanaf donderdagochtend te zien op het stationsplein in Hilversum. De tentoonstelling, met foto’s van fotograaf Andy Tan, toont verschillende portretten van families met wortels in Indonesië.
Hoewel het een kleine groep mensen is die zich donderdagochtend op het Stationsplein in Hilversum verzamelt voor de opening van de tentoonstelling, is hun betrokkenheid groot. Bijna allemaal behoren zij tot de twee miljoen Nederlanders die vandaag de dag een familiegeschiedenis hebben die teruggaat tot de tijd van Nederlands-Indië en later Indonesië.
De fototentoonstelling op het Stationsplein toont verschillende families met banden met de voormalige Nederlandse kolonie. Tussen 1945 en 1968 trokken meer dan 300.000 mensen uit Indonesië naar Nederland. Onder hen waren Indische Nederlanders, Nederlanders, Molukkers, Papoea’s en anderen. Voor het project gingen gezinsleden met elkaar in gesprek en reflecteerden zij op deze gedeelde geschiedenis.
De wethouder en betrokkenen bij de tentoonstelling.
Nieuwsgierig
Inclusiewethouder Jacqueline Kalk opent donderdagochtend de tentoonstelling samen met geportretteerden, leden van het comité Regionale Herdenking Nederlands-Indië Gooi & Vechtstreek, stichting Nusantara voor cultuursensitieve ouderenzorg en andere betrokkenen. “Ik ben blij dat deze tentoonstelling, die een nog te onbekend stukje geschiedenis zichtbaar maakt, nu in Hilversum is. Midden op het Stationsplein, waar dagelijks veel Hilversummers langskomen,” zegt Kalk.
De huidige tijd van verharding en polarisatie vraagt er volgens de wethouder om dat mensen elkaar beter leren kennen. "We moeten nieuwsgierig zijn. Naar elkaar, elkaars verhalen en ook naar onze eigen geschiedenis."
Kampsyndroom
Een van de geprotetteerden is Elsbeth de Jager. Op de foto staat zij afgebeeld met haar zoon Jorick. Haar vader zat tijdens de Tweede Wereldoorlog in een mannenkamp en hield daar een kampsyndroom aan over. “Het is bijna onwerkelijk om deze verhalen te lezen en dan te beseffen: dit is mijn eigen familiegeschiedenis,” vertelt De Jager. “Het is goed om hier erkenning voor te krijgen en jezelf te herkennen. Om te weten dat je niet de enige bent die met dit verhaal rondloopt.”
Elsbeth de Jager vertelt over haar vader|NH Gooi
Excuses
“Bijzonder,” vond ook John Salampessy (tweede van links op de groepsfoto) het toen hij hoorde dat de tentoonstelling drie weken lang voor het station in Hilversum te zien zou zijn. Hij woont in Hilversum, is tweede generatie Molukker en voorzitter van de werkgroep Molukse Ouderen Huizen. "Er wonen zoveel mensen in Nederland die banden hebben met Indonesië, maar je hoort er zo weinig over. Dit verhaal moet verteld worden."
'Fantastisch', vond hij het dat premier Rob Jetten afgelopen zondag namens de regering excuses aanbood voor de manier waarop de eerste generatie Molukkers die naar Nederland kwamen, behandeld werd. "Ik keek naar de televisie, omringd door mijn kinderen en kleinkinderen. Dan denk je aan je ouders en je opa en oma. Dat deed wel wat met me. Het verhaal van de Molukkers is veel meer dan alleen de treinkapingen. Er is zoveel leed en trauma geweest. Onze ouders kregen niets toen ze hier kwamen en moesten het maar uitzoeken. De excuses kwamen misschien wat laat, maar ik was er heel blij mee."
Erkenning
De tentoonstelling is in de ogen van Salampessy een mooie manier om aandacht te besteden aan deze geschiedenis. "Ik hoop dat er nog veel meer over verteld gaat worden. En dat er rechtsherstel komt. We zijn hier naartoe gebracht met een belofte die nooit is nagekomen. Ik ben wel blij dat Jetten heeft durven zeggen dat er fouten zijn gemaakt. Nu wordt de pijn erkend en kunnen we erover praten."
Fototentoonstelling Oud Zeer op het Stationsplein|NH Gooi
Het fotoproject is onderdeel van een reizend project dat iedere drie weken op een andere plek in Nederland te zien is. De tentoonstelling is tot en met 15 juli te zien op het Stationsplein in Hilversum.