PC-Helpdesk in het Brinkhuis: hulp bij digitale vragen voor jong en oud
PC-Helpdesk in het Brinkhuis: hulp bij digitale vragen voor jong en oud
Gisteren om 12:00
Michel Stoeltie (NH Gooi)
Vrijwilliger Nico Oudhof helpt een bezoekster
Je moet het allemaal maar bij kunnen houden. De
ontwikkelingen op het gebied van computers, telefoons en internet. Dat lukt dan
ook niet iedereen. En dan is hulp geboden. Daarin voorziet de PC Helpdesk van
de BEL-gemeenten.
De PC-Helpdesk wordt gevormd door een team van 22 deskundige
vrijwilligers. Elke werkdag tussen 10.00 en 12.00 uur kunnen inwoners
terecht in het Brinkhuis voor hulp met allerlei vragen over hun
computerapparatuur.
‘Mensen komen met allerlei vragen. Zoals de overgang van
Windows 10 naar Windows 11. Of iets niet meer kunnen doen omdat wachtwoorden
vergeten zijn’, vertelt vrijwilliger Nico Oudhof. Hij is ex-ict’er en eenmaal
per week actief voor de Helpdesk.
‘Iedereen is welkom’
Nico Oudhof
In publicaties kun je nog lezen dat de Helpdesk is
bedoeld voor 50-plussers. Maar volgens Nico is deze leeftijdsgrens losgelaten. ‘Iedereen
is nu welkom’. De meeste vragen gaan over het gebruik van telefoon, tablet of
internet. Omdat een traditionele PC wat lastig mee te nemen is, zijn er een
paar vrijwilligers die eventueel aan huis komen.
Dat de Helpdesk in een behoefte voorziet bevestigt een
bezoekster. Zij komt inmiddels voor de derde keer. Ze heeft een oplossing
gekregen voor het terugvinden van haar tablet en telefoon. “Ik ben niet altijd
even helder en dan weet ik niet meer waar ze liggen. Hier hebben ze mijn
probleem opgelost. Je wordt hier altijd heel plezierig ontvangen. Het voelt heel
veilig om je vertrouwelijke spullen mee te nemen. Alles blijft ‘entre nous’. De vrijwilligers kunnen veel. Maar wat doen ze niet? ‘Hardware problemen kunnen we in de
meeste gevallen niet oplossen. Maar alle overige vragen kunnen we voor 95%
positief afronden’, weet Nico Oudhof.
De Helpdesk is iedere werkdag te bezoeken tussen 10:00
uur en 12:00 uur en bevindt zich achterin de bibliotheek van het Brinkhuis in
Laren. Een afspraak maken is niet nodig.
NH Gooi Zaterdag - PC Helpdesk van de BEL-gemeenten
Je moet het allemaal maar bij kunnen houden. De ontwikkelingen op het gebied van computers, telefoons en internet. Dat lukt dan ook niet iedereen. En dan is hulp geboden. Daarin voorziet de PC Helpdesk van de BEL-gemeenten. Verslaggever Michel Stoeltie had ook een hulpvraag en dus bezocht hij afgelopen week de Helpdesk om een antwoord te vinden.