Het nieuwe betaald parkeren in Hilversum houdt de gemoederen sinds de aankondiging flink bezig. Een drietal inwoners zet vraagtekens bij de manier waarop dit controversiële beleid tot stand is gekomen en heeft daarom zelf onderzoek gedaan naar het betaald parkeren. Maar de verantwoordelijk wethouder ziet niets nieuws in hun onderzoek en wuift de bevindingen weg.
"Waarover gaan jullie inspreken?", vraagt de beveiliging bij de receptie van het Raadhuis. "Betaald parkeren", reageren Gerke Kleinsmit, Menno van der Klein en Albert Veer. "Oh, mag ik dan meedoen?", grapt de beveiliger, maar met een serieuze ondertoon.
Het gefaseerd invoeren van het betaald parkeren in Hilversum maakt sinds de aankondiging veel tongen los. Het drietal Hilversummers zag zich daarom genoodzaakt om onder de naam Stopbetaaldparkerenhilversum.nl zelf onderzoek te doen. Ze deden een enquête, een parkeermeting en als klap op de vuurpijl een WOO-verzoek (Wet Openbaarheid Overheid). "Het is niet mijn eerste WOO-verzoek", zegt Kleinsmit tijdens zijn inspraakbeurt bij de commissievergadering van afgelopen woensdag. "Maar toch schrok ik van wat erin staat."
'Wel aannames, geen feitelijke gegevens'
Zo stelt het drietal dat de gemeente het nieuwe parkeerbeleid cijfermatig niet goed kan onderbouwen en de communicatie naar haar inwoners veel te wensen overlaat.
Om te beginnen werd er pas een jaar ná het akkoord van de gemeenteraad met het nieuwe parkeerbeleid een grondige parkeerdrukmeting gedaan. "Dit betekent dat het beleid gebaseerd is op aannames en niet op feitelijke gegevens."
Daarbij leest het drietal in het rapport van Trajan B.V, het bureau dat de meting uitvoerde, dat de gemiddelde parkeerdruk helemaal niet problematisch is. "Dit terwijl de gemeente in haar communicatie had gesuggereerd dat er sprake zou zijn van een aanzienlijke parkeerdruk die een uitbreiding van gereguleerd parkeren zou rechtvaardigen", schrijven ze op hun site.
"Ik snap de zorgen van de heren, maar we hebben het over een besluit dat de gemeenteraad anderhalf jaar geleden heeft genomen."
Daarboven komt dat de gemeente volgens het trio geen vastgestelde norm heeft voor wanneer parkeerdruk in een straat 'acceptabel' is. "Dus er is geen maatstaf om vast te stellen of er een probleem is of niet. De maatstaf die Trajan B.V. bijhoudt stelt dat de parkeerdruk in Hilversum onder de drempel ligt."
Uit deze bevindingen haalt het drietal dat er geen sprake is van een structureel probleem met parkeerdruk, maar dat er slechts in enkele straten te weinig plek is. Ook zou de gemeente haar inwoners verkeerd hebben geïnformeerd. "Het beleid is onterecht en heeft geen effect op het verlagen van de parkeerdruk of het verbeteren van de leefbaarheid."
De hoop is dan ook dat ze het controversiële parkeerbeleid weer terug naar de tekentafel kunnen sturen. "Want zoals het er nu uitziet, zorgt het beleid voor onrust en gezeur."
'Terug naar de tekentafel'
Maar waar de inwoners hun bevindingen hoog van de toren blazen, ziet verantwoordelijk wethouder Bart Heller niets in de uitkomst van hun onderzoek. "Het heeft geen nieuwe informatie opgeleverd", zo reageert hij in het lokale radioprogramma NH Gooi Zaterdag. "Ik snap de zorgen van de heren, maar we hebben het over een besluit dat de gemeenteraad anderhalf jaar geleden heeft genomen."
Ook de wens om het beleid opnieuw op tafel te krijgen, zal volgens wethouder Heller dan ook niet in vervulling gaan. "Iedereen mag achteraf kritiek hebben, ook op een besluit van anderhalf jaar geleden. Maar dat verandert niets aan het besluit wat de gemeenteraad toen heeft genomen", zegt hij stellig.
Wel geeft de wethouder toe dat er inderdaad geen nulmeting ten grondslag ligt van het parkeerbeleid. "Al jarenlang zien we de parkeerdruk gestaag toenemen in woonwijken. Dit leidde ertoe dat wij steeds verzoeken van bewoners binnenkregen voor de uitbreiding van betaald parkeren in hun straat", zo laat de gemeente in een reactie weten. "Dit ging steeds om een enkele straat of wijkje en zorgt regelmatig voor het nodige gedoe en discussie tussen bewoners."
"In het verleden ging de uitbreiding van het betaald parkeren op verzoek van bewoners dus per straat/enkele straten met als gevolg dat de parkeerdruk in de omliggende straten toenam. Daardoor zag je dat de overlast opschoof. Deze constante wijzigingen leidden ook tot veel onduidelijkheid bij inwoners en bezoekers. De Raad heeft vervolgens besloten om, in plaats van elke keer een paar straten, het betaald parkeren in één keer tot de ring in te voeren. We zien dan ook geen aanleiding om het raadsbesluit te heroverwegen."
NH Gooi Zaterdag - Reactie wethouder Bart Heller op onderzoek parkeerbeleid Hilversum
- Zaterdag 07 december
Het betaald parkeren in Hilversum blijft de gemoederen bezig houden. We begonnen de uitzending met de resultaten van een onderzoek naar de totstandkoming van het parkeerbeleid. Kort samengevat: er is nooit een nulmeting gedaan, eigenlijk is er maar in enkele wijken een parkeerprobleem, er is geen rekening gehouden met het feit dat Hilversum een forenzendorp is en over de participatie zijn onjuiste gegevens verspreid door de gemeente. Verantwoordelijk wethouder Bart Heller is aan de telefoon voor een reactie.
Interviews NH Gooi Radio
Luister hier de interviews op NH Gooi Radio met verantwoordelijk wethouder Bart Heller en de onderzoekers terug.
Lees ook
-
Hilversum blijft maar sleutelen aan parkeerregels na reeks klachten
Donderdag 07 november om 13:54 -
Hilversums wijkcentrum vreest vrijwilligers te verliezen door komst betaald parkeren
Woensdag 06 november om 12:47 -
Hilversummers hebben nog veel vragen over het 'nieuwe' parkeren
Dinsdag 11 juni om 14:23 -
Hilversum houdt poot stijf: uitbreiding betaald parkeren is niet tegen te houden
Donderdag 16 mei om 11:43 -
Meer dan duizend Hilversummers tegen uitbreiding betaald parkeren: "Waarom geen overleg?"
Maandag 29 april om 11:05 -
Hilversum wil af van gratis parkeren: ook in deze wijken moet je straks betalen
Donderdag 18 april om 15:26 -
Einde aan gratis parkeren in Hilversumse binnenring; raad kiest voor gereguleerd parkeren
Donderdag 20 juli 2023 om 18:00