Hilversum gaat weer aanpassingen doen aan de parkeerregels. Zo kunnen vrijwilligers van verschillende organisaties gebruik maken van een eigen parkeervergunning en komt er een voordelige bezoekersregeling voor ondernemers. Het is niet de eerste keer dat Hilversum 'fouten' in het nog vrij nieuwe parkeerbeleid verbeterd. Dat gebeurt na aanhoudende klachten.
Een van die boodschappen is dat vrijwilligers weleens kunnen gaan afhaken als zij de volle mep moeten gaan betalen als zij met de auto naar hun vrijwilligerswerk gaan. Namens het bestuur van wijkcentrum De Geus riep Jan Slingerland de gemeente al op om ook voor vrijwilligers van buurt- en wijkcentra, die in betaald parkerengebied zitten of komen, een maatschappelijke vergunning te gaan verstrekken.
Gisteren heeft het gemeentebestuur een nieuw voorstel voor parkeren en parkeerbelastingen vastgesteld. De maatschappelijke parkeervergunning is één van de nieuwe middelen. Daarmee moeten de vrijwilligers van onder meer gemeenschapshuizen, lokaal welzijnswerk, religieuze organisaties, musea en sportclubs tegen een veel gunstiger parkeertarief hun auto kunnen stallen.
Verhuisvergunning voor een maand
Ook moet er een zogeheten verhuisvergunning komen. Deze maatregel is een tegemoetkoming naar toekomstige bewoners van een huis in Hilversum, waar vergunningparkeren is. Zij staan nog niet ingeschreven op hun adres, waardoor zij niet in aanmerking komen voor een bewonersvergunning. Met die nieuwe vergunning voor een maand kunnen zij voor 50 euro wel in de buurt van hun nieuwe huis parkeren.
Verder past Hilversum de bezoekersregeling aan. Nu kunnen alleen inwoners hun gasten aanmelden via deze regeling. Straks moeten ook ondernemers hiervan gebruik kunnen gaan maken. Daar komt nog eens bij dat deze bezoekersregeling van 21.00 tot 24.00 uur gratis wordt.
Veel meer herstelwerk
Het zijn al de zoveelste aanpassingen aan het parkeerbeleid dat slechts dit jaar nog werd ingevoerd. Sinds 1 januari heeft de gemeente al het nodige herstelwerk moeten leveren. Vooralsnog lijkt het nieuwe beleid op een auto die om de haverklap de brug op moet, omdat de wagen steeds kuren heeft.
Na zeventien dagen al kwam verkeerswethouder Bart Heller met de eerste aanpassingen. Het nieuwe parkeerbeleid leverde al heel snel onbedoelde negatieve effecten op, zo was de conclusie. Het regende begin dit jaar ook klachten over de fors gestegen parkeerkosten in het centrum.
"Het kan voor een aanvrager onduidelijk zijn als er veel verschillende vergunningen zijn"
Later werd er meer maatwerk toegepast. Met de komst van de onder andere de mantelzorgvergunning, de forenzenvergunning, de autodatevergunning (voor mensen die een auto delen) en de maatregelen die zijn getroffen voor garagebedrijven en de tijdelijke parkeervergunning voor voor het geschikt maken van het terrein voor een auto op eigen terrein.
Regulerend effect
Het gevolg van al die uitzonderingen op de regel is wel dat er een wirwar aan vergunningen is opgetuigd. Daar schuilt een gevaar in, erkent het gemeentebestuur. "Het toevoegen van extra parkeervergunningen, kan leiden tot een wildgroei aan parkeervergunningen en -regelingen. Hiermee kan het regulerende effect, zoals uitgewerkt in het parkeerbeleid, uit het oog worden verloren. Daarnaast kan het voor een aanvrager onduidelijk zijn als er veel verschillende vergunningen zijn en zij hierin een keuze moeten maken."
Zoals gebruikelijk heeft de gemeenteraad hier het laatste woord over. Het is aan de politiek of de twee nieuwe vergunningen en aanpassingen aan de bezoekersregelingen inderdaad worden toegevoegd aan het 'parkeerbeleidpalet'.
Lees ook
-
Hilversummers gaan na veel kritiek toch weer minder parkeerkosten betalen voor hun visite
Woensdag 24 januari om 13:05 -
Hilversum krabbelt terug met nieuw parkeerbeleid na ophef
Woensdag 17 januari om 19:00