Regionale media en hun maatschappelijke betrokkenheid
Hoe spelen regionale media in op de behoeften van hun publiek als het gaat om het urgente probleem onder de bevolking van afnemende basisvaardigheden waaronder laaggeletterdheid? Hoe zit het met het morele kompas van de media om aan de opkomende kansenongelijkheid, het verlies aan bestaanszekerheid en het toenemend tekort aan basisvaardigheden aandacht te besteden?
2,5 Miljoen mensen in Nederland hebben moeite met basisvaardigheden zoals lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. En dat beperkt zich niet alleen tot de jeugd, niet uit Nederland afkomstige landgenoten en vluchtelingen. Niet meer meekunnen in de digitale ontwikkelingen, moeite hebben met schrijven of begrijpend lezen kom je tegen in alle leeftijdscategorieën.
Een op de zes inwoners in ’t Gooi heeft moeite met het lezen van hun recept, een brief van de overheid, een handleiding of het begrijpen van een aanmaning van de Belastingdienst. Vandaag belichten we de mogelijkheden en onmogelijkheden van de media om bij te dragen aan oplossingen.
We praten met Rens Muller, chef redactie van de regionale krant De Gooi & Eemlander en Petra de Beij, chef redactie van Streekomroep NHGooi.