ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Hilversum wil voorkomen dat stad overspoeld wordt met deelscooters, maatregelen op komst | NH Gooi

Hilversum wil voorkomen dat stad overspoeld wordt met deelscooters, maatregelen op komst

  • Woensdag 03 augustus 2022 om 12:23 | bijgewerkt: om 12:37 uur
  • Ingmar Meijer

Ze mogen dan duurzaam zijn, maar staan ondertussen wel op heel veel plekken én het worden er bovenal steeds meer: deelscooters. Hilversum wil voorkomen dat de stad overspoeld wordt met de vaak kleurrijke scooters en werkt aan maatregelen om de boel in de hand te houden. Dat moet niet alleen een tsunami aan elektrische scooters voorkomen, maar ook overlast tegengaan. 

Deelscooter Go Sharing
Deelscooter Go Sharing|Go Sharing

Aanbieders van deelvervoer, waaronder elektrische scooters, zijn bezig met een opmars in het land. In steeds meer gemeenten zijn e-scooters, deelfietsen of deelauto's te vinden. Go Sharing had vorig jaar de primeur in Hilversum. Sinds eind april 2021 staan er honderd gifgroene deelscooters van het bedrijf in de mediastad.

Parkeerafspraken

Voor Hilversum passen de e-scooters in het gewenste plaatje van de verduurzaming van het verkeer. De gemeente ziet deze vorm van vervoer als een alternatief voor een stadsritje met de auto. In de plannen voor de nabije toekomst hoopt Hilversum ook het centrum autoluwer te kunnen maken. Belangrijk detail is dat de gebruikers van de deelscooter de tweewielers niet mogen stallen in het centrum en het stationsgebied, zodat het niet nog voller wordt in de openbare ruimte.

Omdat dit een nieuwe markt is, zijn er nog geen spelregels vastgelegd. Dat dat wel nodig is, blijkt uit de steeds verder opmars van de deelscooters. Nadat Go Sharing al even bezig was, klopten ook aanbieders Check en Felyx aan bij de gemeente. Deze deelscooteraanbieders mogen eveneens maximaal honderd scooters plaatsen in Hilversum. Nog voor de zomer zouden er dan driehonderd kunnen staan. 

Het is overigens nog maar de vraag of er op korte termijn zoveel deelscooters zijn. Check is inmiddels actief in de Gooise gemeente, maar het is onzeker of Felyx het voorbeeld gaat volgen. Het bedrijf moet nog bezien of de exploitatie van de deelscooters wel gaat lukken in Hilversum.

Heldere spelregels

Hilversum is blij met de scooters en laat weten te streven naar 'een dekkend netwerk met een hoog gemiddeld gebruik per scooter'. Maar daar zit dus wel een grens aan. Een wildgroei aan scooters wil de gemeente dan weer niet. Er moeten duidelijkere regels komen. Hilversum werkt daarom aan een vergunningenstelsel: aanbieders van deelscooters kunnen dan niet zomaar in Hilversum neerstrijken. 

"Als wij geen vergunningsstelsel hebben, is het bijvoorbeeld mogelijk dat er binnenkort vijf deelscooteraanbieders zijn met ieder 100 deelscooters. Zij zullen elkaar in dat geval beconcurreren. In een dergelijke situatie is het gemiddeld gebruik per deelscooter erg laag", laat de gemeente aan NH Nieuws weten. "Met een vergunningsstelsel zullen wij ook beter randvoorwaarden kunnen stellen om de overlast van dit nieuwe maatschappelijke fenomeen te minimaliseren", luidt de nadere verklaring.  

Hilversum hoopt dat de spelregels vanaf begin volgend jaar van kracht zijn. Tot die tijd gelden er nog tijdelijke afspraken met de drie deelscooteraanbieders. 

Lukraak parkeren

Dat er maatregelen genomen worden heeft niet alleen te maken met de gevreesde wildgroei, maar ook met overlast. Sinds de deelscooter naar Hilversum kwam, wordt er geklaagd. De eerste weken al zo'n veertig keer, maar ook nu de scooters wat meer algemeen bekend zijn wordt er nog geklaagd. 

De voornaamste klacht is en blijft het lukraak parkeren van de deelscooter. Met enige regelmaat staan ze voor ze woningen of op de stoep en blokkeren daardoor de weg van anderen. Voetgangers, mensen met een kinderwagen of een rollator kunnen er niet langs en moeten dan bijvoorbeeld de weg op.

En hoewel er regels zijn waar de deelscooters neergezet moeten worden, lapt de gebruiker deze nog weleens aan de spreekwoordelijke laars. In het afgelopen jaar is duidelijk geworden dat de scooters op behoorlijk vreemde plekken terechtkomen, zoals midden op de hei of ondersteboven in een vijver. Daar bleef het niet bij. Een aantal scooters is vernield en het is zelfs gebeurd dat er één in brand is gestoken.

Meer dan honderd klachten

Het aantal klachten blijft fors, zo blijkt uit de registratie van aanbieder Go Sharing. In het tweede kwartaal van dit jaar zijn er 131 klachten binnengekomen. Van nieuwkomer Check zijn nog geen cijfers bekend. 

Hilversum laat overigens weten dat de aanwezigheid van de deelscooters in de stad nog niet geëvalueerd is. Dat betekent ook dat er met de aanbieders verder nog niet gesproken is over de hoeveelheid klachten.