ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Zorgen om snelheid bij reanimatie: brandweer moet uitrukken met ‘langzamere’ auto | NH Gooi

Zorgen om snelheid bij reanimatie: brandweer moet uitrukken met ‘langzamere’ auto

  • Regio Streek
  • Afgelopen zondag om 11:01 | bijgewerkt: om 13:05 uur
  • Lisa Dekker

Iedereen weet: elke seconde telt bij een reanimatie. Toch moeten brandweervrijwilligers in Loosdrecht verplicht met een langzamere wagen uitrukken, terwijl een sneller alternatief voor de deur staat. Onbegrijpelijk, vinden brandweermannen Wouter van Henten en Rutger van ’t Klooster. 

NH Nieuws

Het gaat hier letterlijk om een kwestie van leven of dood. De overlevingskans bij een hartstilstand is namelijk het grootst als binnen 6 minuten gestart wordt met reanimeren.

Na die 6 minuten beschadigt het brein en neemt, na elke minuut die verstrijkt, de overlevingskans met 10 procent af. Hoe sneller een reanimatie dus wordt opgestart, hoe groter de kans dat het slachtoffer het zonder al te veel schade overleeft.

"Juist hier in Loosdrecht kunnen wij een verschil maken door vrijwel altijd als eerste bij een reanimatie te zijn"
Rutger van 't Klooster, brandweervrijwilliger in Loosdrecht

De ambulance haalt die 6 minuten in de regio Gooi- en Vechtstreek in veel gevallen niet. Daarom wordt man en macht ingezet en worden ook brandweer, politie en burgerhulpverleners in de regio bij een reanimatie opgeroepen.

Verplicht met langzamere tankautospuit

Brandweervrijwilligers in Loosdrecht rukken sinds 2019 uit bij reanimaties. Dat doen zij het liefst met een kleiner brandweerbusje. Daarvoor zijn maar twee vrijwilligers nodig, in plaats van vier bij de tankautospuit. Bovendien is het busje volgens de vrijwilligers sneller en wendbaarder.

Tekst gaat door onder de foto.

Het 'snellere' busje dat de brandweerpost Loosdrecht graag wil inzetten bij reanimaties
Het 'snellere' busje dat de brandweerpost Loosdrecht graag wil inzetten bij reanimaties|NH Media

Dit blijkt ook uit data die door de brandweerpost zelf wordt bijgehouden. Uit de cijfers blijkt dat de opkomsttijd met het kleinere busje gemiddeld 5 minuten en 47 seconden is, terwijl dit met de grotere tankautospuit gemiddeld 7 minuten en 53 seconden is. In Loosdrecht laten ze de verplichte tankautospuit om deze reden het liefste staan.

De eerste jaren na de invoering van de nieuwe brandweertaak was dat nog geen probleem, maar sinds 2022 laait de discussie tussen de brandweerpost in Loosdrecht en de overkoepelende Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek op.

Het verschil maken

Volgens de veiligheidsregio is de tankautospuit veiliger en professioneler. Daarnaast straalt het eenheid uit met de rest van de regio.

Het standpunt van de veiligheidsregio blijkt uit stukken in handen van NH. De veiligheidsregio zelf wil desgevraagd na herhaaldelijke vragen niet inhoudelijk reageren op vragen.

Maar volgens de brandweervrijwilligers in Loosdrecht is er juist een verschil tussen hun gebied en de rest van de regio, wat maakt dat het kleinere busje essentieel is.

Tekst gaat door onder de foto.

De 'langzamere' tankautospuit die de brandweerpost in Loosdrecht moet inzetten bij reanimaties
De 'langzamere' tankautospuit die de brandweerpost in Loosdrecht moet inzetten bij reanimaties|NH Media

"In Loosdrecht zitten we in een uithoek van de regio. Politie- en ambulanceposten zijn verder weg dan in andere delen in de regio", vertelt brandweerman Rutger van 't Klooster. "Juist hier in Loosdrecht kunnen wij een verschil maken door vrijwel altijd als eerste bij een reanimatie te zijn."

Uit een evaluatierapport van de veiligheidsregio naar de inzet van de brandweer bij reanimaties blijkt dit ook: de brandweer in de gemeente Wijdemeren, waar Loosdrecht onder valt, is in veel gevallen eerder aanwezig bij een reanimatie dan politie of ambulance. In de andere gemeentes is juist een omgekeerd beeld te zien: daar is de politie vaak eerder ter plekke bij een reanimatie.

Passende maatregelen

"We vragen al heel lang aan de Veiligheidsregio: onderbouw met feitelijke argumenten waarom wij per se met de tankautospuit moeten uitrukken. Dat is tot op heden nog nooit gelukt", volgens brandweervrijwilliger Wouter van Henten. Daarom wijken ze bewust af van het beleid van de veiligheidsregio en rukken ze nu nog uit met het busje.

"Dat zou betekenen dat ik een passie die ik vanaf kinds af aan heb gehad, kwijt zal raken en dat is pijnlijk"
Wouter van Henten, brandweervrijwilliger in Loosdrecht

Maar niet zonder consequenties. Als de brandweerpost ongehoorzaam blijft, wordt dit door de veiligheidsregio aangemerkt als 'plichtsverzuim' en volgen er 'daarop passende maatregelen'. Dat blijkt uit een interne mail in handen van NH. Wat deze maatregelen precies inhouden, is niet bekend.

Denken aan stoppen

De discussie tussen de brandweervrijwilligers en de Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek is inmiddels zo hoog opgelopen dat de vrijwilligers zelfs denken aan stoppen. "Dat zou betekenen dat ik een passie die ik vanaf kinds af aan heb gehad, kwijt zal raken en dat is pijnlijk", zegt Wouter.

Hoe het nu verder gaat, is onduidelijk. De brandweerpost had de gemeenteraad van Wijdemeren uitgenodigd voor een gesprek tussen hen en de veiligheidsregio op 9 juli. Daar zou het evaluatierapport van de veiligheidsregio en daarmee de keuze voor de tankautospuit verder worden toegelicht. Maar die afspraak is door de veiligheidsregio later afgezegd, toen ze te horen kregen dat ook de gemeenteraad bij de afspraak was uitgenodigd.

In onderstaande video laten de brandweervrijwilligers zien wat het verschil is tussen de tankautospuit en het busje:

NH Nieuws