"Wij willen krimp, wij willen krimp!", roepen actievoerders dinsdagmiddag in Den Haag. De bezorgde inwoners van de provincies Gelderland, Utrecht, maar ook bewoners van het Gooi vrezen dat de vierde aanvliegroute naar Schiphol realiteit gaat worden. En dat dit niet alleen voor groei van de luchtvaart, maar ook voor overlast boven hun huizen zal zorgen.
"Ik heb het idee dat als wij niets zeggen, het doorgaat", reageert een van de actievoerders. Inwoners van de gebieden vrezen dat de nieuwe vliegroute een flink beslag zal leggen op hun woongenot en gezondheid. Ook zijn er zorgen over de effecten van het vliegen boven natuurgebieden.
'Onze toekomst'
"Ik maak me zorgen over onze toekomst, maar ook over de toekomst van de mensen die na ons komen. Dus het is belangrijk om daar voor te strijden", zegt de 17-jarige Felice Masselink. Zij en haar vriendin Quinn hebben vrij gekregen van school om bij de actie aanwezig te kunnen zijn.
"Ik vind het heel erg belangrijk dat het plan niet doorgaat, omdat ik me zorgen maak over de klimaatsverandering, de groei van Schiphol en het is natuurlijk ook niet goed voor onze gezondheid", vindt Quinn Winter (16).
Waarom ook alweer een vierde aanvliegroute?
Het kabinet werkt aan een slimme en betere indeling van het luchtruim, dat is een enorme puzzel. De nieuwe route moet er voor zorgen dat vliegtuigen rechtstreekse vluchten kunnen maken in plaats van omvliegen. Dat is ook beleid van de Europese Unie. Hierdoor zouden er minder co2 en andere schadelijke stoffen worden uitgestoten. Ook is er een groter oefengebied nodig voor de F-35’s, dat zo kan worden gerealiseerd in het noorden van Nederland.
Aanleiding voor de actie is de brief die in december naar de Tweede Kamer is gestuurd door minister Madlener (IenW) en staatssecretaris Tuinman (Defensie) over de voortgang van de herinrichting van het luchtruim. Daarin stond dat bewoners niet zelf deel kunnen nemen aan een externe commissie om het nut en noodzaak te beoordelen, maar dat zij een onafhankelijke expert aan kunnen dragen.
"Maar hoezo? Het gaat om ons!", zegt voorzitter Femke van Brussel van actiegroep Stop4deroute geagiteerd. De minister schrijft in de brief dat 'de externe commissie een sterke technisch-inhoudelijke component kent, waarbij luchtruimkennis noodzakelijk is'. "Het gaat om onze gezondheid, om onze natuurgebieden. En we komen van goede huize. We hebben de minister al vijf keer uitgenodigd voor een gesprek, maar hij wil gewoon niet met ons praten", aldus Van Brussel.
Luchtvaartdebat
In de brandbrief roept de actiegroep de minister op om de luchtvaart te beperken tot wat past bij de Nederlandse vraag en de behoefte van Defensie. Ook willen ze dat besluitvorming omtrent de luchtvaart en het luchtruim 'eerlijk en transparant' is.
De brief werd dinsdag aangeboden aan leden van de Tweede Kamer in de hoop dat de vierde aanvliegroute toch ter sprake zou komen tijdens het luchtvaartdebat die avond, ondanks dat deze niet op de agenda stond. De tribune zat vol met actievoerders.
Belangen voor omwonenden
Pieter Grinwis (ChristenUnie) hield zich aan zijn belofte aan de actievoerders en sprak zich uit tegen de vierde route. “Het gaat er om dat jullie huis een thuis zal blijven, waar je ook ’s nachts rustig kan slapen. En dat staat op het spel, alleen maar omdat er eendimensionaal op groei wordt gestuurd. En dat moeten we niet willen", zei hij tegen de actievoerders.
In de Tweede Kamer sprak hij: "Ik ben bang dat het voor meer vluchten voor geluidshinder gaat zorgen. Laten we wel zijn: die vierde route is vooral nodig om meer vluchten te realiseren. De belangen voor omwonenden worden niet genoeg meegewogen", aldus Grinwis.
Zowel de ChristenUnie als het CDA willen geen vierde aanvliegroute. "We zijn ontzettend blij met de steun", zegt Femke van Brussel van Stop4deroute. "Het is voor ons een belangrijk signaal, ook dat wij als burgers serieus worden genomen. Dat geeft hoop."
Lees ook
-
Gooi vreest nieuwe aanvliegroute Schiphol
Dinsdag 27 juni 2023 om 10:04