Nu Eemnes een beter openbaar vervoernetwerk heeft, is het tijd om anders te kijken naar parkeren bij bouwplannen. Zeker in de Zuidpolder-Zuid komen er nog genoeg nieuwe woningen en bedrijven bij. Daar wil de gemeente minder parkeerplaatsen voor reserveren dan tot nu het geval was.
In plaats van nieuwe parkeerplaatsen, wil de gemeente meteen kijken naar passende vormen van deelvervoer. Met deze nieuwe kijk op parkeren experimenteert de gemeente al bij het laatste deel van de Zuidpolder. Om exact te zijn is dat deelplan 4.1.
Op dit nu nog leeg stukje Eemnes moeten eind 2026 41 nieuwe woningen zijn verrezen. Qua parkeerplaatsen wil de gemeente een tandje terug doen. In plaats van de benodigde 83 plekken is het de bedoeling dat er maar 73 komen.
En een niet onbelangrijk facet om anders met de parkeermaterie om te gaan, zijn de kosten. Betaalbare woningen realiseren is volgens de wethouder al een 'gigantische uitdaging' en parkeerruimte is gewoon heel duur. Zeker nu uit metingen blijkt dat lang niet alle parkeerplaatsen bezet zijn, kan het allemaal wat minder.
Openbaar vervoer stimuleren
"We hebben geen zin in auto’s pesten", zegt wethouder Theo Reijn. "We willen het gebruik van het openbaar vervoer meer gaan stimuleren. Dat doe je door minder parkeerplekken te realiseren", is zijn uitleg.
Sinds juli is Eemnes aangesloten op de snelle busverbinding, ook wel bekend als de HOV. Bij de opening in juli noemde Reijn dat al een duidelijke verbetering van het OV voor het dorp. Hij constateert nu dat Eemnessers goed gebruik maken van de bus. Dat leidt hij af uit de vele fietsen en auto's die dagelijks geparkeerd staan op de nieuw gecreëerde plek boven de A27.
Lees ook
-
Snelle bus kan nu echt gaan rijden in Eemnes: "Dit is meer dan een busverbinding"
Donderdag 11 juli om 17:30
Met de Zuidpolder, die relatief dichtbij ligt bij deze opstapplekken, is dit het moment om ook op andere manier met parkeren om te gaan. De snelle bus richting Hilversum en Huizen ligt om de hoek en daar komt bij dat Eemnes minder blik door de straten wil. Het nieuwe deelplan geldt als proef en zal wat betreft Reijn ook de norm zijn voor de ontwikkeling van de Zuidpolder-Zuid.
Geen elektrische scooters
De gemeente kijkt eveneens naar de mogelijkheden van deelvervoer. De komst van elektrische scooters is uitgesloten. Dat heeft de gemeenteraad begin november al bepaald. Reijn wil wel onderzoeken wat mogelijk is met deelauto's en e-bikes. Als hier markt voor blijkt te zijn, dan moet de gemeente daarvoor wel regels gaan maken. Daar is nu nog geen beleid voor.