ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Eemnes op de vingers getikt: verkeersmaatregelen werken averechts | NH Gooi

Eemnes op de vingers getikt: verkeersmaatregelen werken averechts

  • Donderdag 05 december om 17:36
  • Ingmar Meijer

De plannen van de gemeente Eemnes om de snelheid en het aantal auto's naar beneden te krijgen op de drukste straat van de stad werken volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) compleet averechts. In plaats van alle verkeersplateaus en drempels op de Laarderweg weg te halen, moeten er juist méér komen. Dat staat in een rapport dat vandaag is aangeboden aan de gemeente. 

Wethouder Theo Reijn neemt het VVN-rapport in ontvangst uit handen van Laarderweg-bewoner Erwin van Dalen
Wethouder Theo Reijn nam vanmorgen het VVN-rapport van de Laarderweg in ontvangst.|NH Media

Dat de VVN is gaan kijken naar de kwestie van de Laarderweg is te danken aan de buurtbewoners van deze - voor Eemnes belangrijke - verkeersader. Al jaren willen de omwonenden dat deze weg veiliger wordt voor fietsers en voetgangers en dat er minder auto's door hun straat gaan. 

Ruimere fietspaden

De gemeente werkt dit jaar aan onderhoud van de straat en discussieert al een tijdje om de Laarderweg anders in te richten en daardoor veiliger te maken. Hiervoor is eerder dit jaar een ontwerp gemaakt met onder meer ruimere fietspaden, zogeheten slingerremmers, zijstraten van rechts die geen voorrang meer hebben en het weghalen van alle verkeersplateaus en drempels.

Maar dat plan valt niet bij iedereen goed. Een aantal buurtbewoners heeft bezwaren tegen de voorgestelde maatregelen. Daarom zijn de omwonenden naar Veilig Verkeer Nederland gestapt met de vraag naar de verkeersplannen te kijken. Dat rapport van acht bladzijden is vanmorgen overhandigd aan verkeerswethouder Theo Reijn. 

Racebaan

Als Eemnes toch doorgaat met dit plan, dan verandert de Laarderweg in een racebaan, en dat terwijl de gemiddelde automobilist hier al 40 kilometer per uur of nog wat harder rijdt. Hiermee wordt het ook niet veiliger voor fietsers en overstekende voetgangers.

Met het wijzigen van de voorrang en onder meer het verdwijnen van de drempels gaat het gas er eerder op dan af. Die hogere snelheid leidt ook tot meer sluipverkeer en dat terwijl de bewoners juist minder blik in hun straat willen.

Het advies is nu juist dat er meer verkeerplateaus moeten komen. Nu liggen er twee van zulke plateaus en twee zogeheten punaises, een soort ronde drempel. VVN stelt voor dat er zeker nog twee bij komen. 

Trillingsniveau

Dat Eemnes af wil van de huidige drempels heeft te maken met het trillingen. Her en der liggen drempels met klinkers. Als (zware) auto's daarover heenrijden, dan zorgt dat voor trillingen bij de veelal oude woningen, die aan beide kanten dicht op de Laarderweg liggen. Op den duur leidt dat tot schade aan de woningen. Volgens VVN is dat makkelijk te voorkomen door de drempels van asfalt te maken. 

Volgens Veilig Verkeer Nederland kan ook het plan om veilig over te steken beter. Volgens VVN moet er tussen de Molenweg en de Hasselaarlaan een extra oversteekplaats komen. Daarnaast moet Eemnes geen aanpassingen doen aan de voorrangssituatie. 

"Helemaal eens zullen we het nooit worden, maar hopelijk is er wel consensus over bepaalde punten die de VVN aandraagt"
Erwin van Dalen

Namens de bewoners van de Laarderweg spreekt Erwin van Dalen de hoop uit dat de gemeente een aantal punten uit het rapport wil overnemen. "Helemaal eens zullen we het nooit worden, maar hopelijk is er wel consensus over bepaalde punten die de VVN aandraagt."

Sinterklaascadeau

De wethouder spreekt van een 'bewonderenswaardig bewonersinitiatief' en zegt het rapport te zien als een Sinterklaascadeau. "Ik zie het als een objectieve blik, een second opinion die ons wordt aangeboden door de bewoners. Vaak is er emotie en dit is deskundigheid. Dat is voor ons reden temeer om goed te kijken wat we hiervan kunnen overnemen", aldus de bestuurder van Dorpsbelang.

De bal ligt nu bij de gemeente. De wethouder zegt dat er begin volgend jaar meerdere opties komen. Het gemeentebestuur zal een voorkeursvariant aanwijzen. Maar voordat er een concreet voorstel richting de politiek gaat, houdt de gemeente in februari nog een paar bewonersbijeenkomsten.